Skip to main content

Organisch vindbaar met SEO

Of beter gezegd: organisch vindbaar met een goede SEO strategie! …Pardon?

Oké , dat moeten we even uitleggen, want SEO staat voor “Search Engine Optimization”, in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Je optimaliseert je website om de zichtbaarheid ervan in zoekmachines zoals Google te verbeteren. En, als we het hebben over SEO, dan hebben we het over de organische zoekresultaten in Google. Kortom: onbetaalde zoekresultaten.

Je optimaliseert je website met de bedoeling ervoor te zorgen dat jij het eerste zoekresultaat bent, ná de betaalde zoekresultaten. Met zoekmachine optimalisatie oefen je namelijk geen invloed uit op de betaalde advertenties. Als je wilt betalen om meer verkeer naar je website te krijgen, dan heet dat Search Engine Advertising (SEA) en daar schreven we ook een stukje over.

wat zit er allemaal in SEO

Door slim gebruik te maken van relevante zoekwoorden en geavanceerde technieken zoals de Yoast plugin voor WordPress, kun je ervoor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten verschijnt. Dus ja, een effectieve SEO strategie is van onschatbare waarde voor het vergroten van de organische vindbaarheid van je website.

Er zijn heel veel manieren om je SEO te verbeteren, maar -kort door de bocht- kun je ze indelen in 3 categorieen.

drie belangrijke onderdelen van SEO
Zoekmachines kijken als eerste naar de zoektermen die zijn ingevoerd, maar ze worden ook steeds beter in het herkennen van synoniemen en andere samenstellingen van vragen en zinnen.
Als je website een duidelijke structuur heeft èn lekker snel is wordt de gebruikerservaring niet alleen voor de gebruiker beter, maar ook voor de zoekmachines.
Stel dat jouw site gevonden word. Geeft je content dan ook écht antwoord op de zoekopdracht? Zoekmachines checken dat ook. Als je bijvoorbeeld door andere sites wordt genoemd met een link erbij of als je content gedeeld wordt op social media. Houd in je SEO strategie ook rekening met deze factoren, want die kunnen jouw ranking verbeteren.

Zelf een SEO strategie opstellen

Nu je weet hoe belangrijk het is om met SEO een hoge positie in de zoekresultaten te krijgen, moet je toch echt aan de slag. Wij kunnen je daarbij helpen, maar je kunt ook zelf een strategie opstellen. Hieronder zullen we stapsgewijs uitleggen wat je moet doen.

STAP 1.
OP ZOEK NAAR ZOEKWOORDEN

Zoeken is het thema 😊 en de eerste stap is een grondig onderzoek naar zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website. Deze zoekwoorden vormen de basis van je SEO strategie. Ze zijn de gidsen die zoekmachines naar jouw website leiden. Een beetje hulp nodig?

STAP 2.
JE CONTENT OPTIMALISEREN

Nu je je zoekwoorden hebt verzameld, is het tijd om daarmee je content te optimaliseren. In stap 2 zorg je ervoor dat de zoekwoorden op natuurlijke wijze in je teksten worden verwerkt. Plaats ze in de titels, tussenkopjes en door de hele tekst met als doel om zoekmachines duidelijk te maken waar je pagina over gaat.

STAP 3.
DE TECHNIEK AANSCHERPEN

Een ander belangrijk aspect van SEO is de technische kant. Zoals: ervoor zorgen dat je website snel laadt, omdat dit de gebruikerservaring verbetert en zoekmachines belonen snellere websites met een hogere ranking.

STAP 4.
LINKBUILDING

Dat betekent: je content voorzien van linkjes naar andere sites of social media. Natuurlijk moeten dat wel logische linkjes zijn. Door relevante kwalitatieve connecties te maken met betrouwbare websites in jouw branche zien zoekmachines jouw website meer als een ‘autoriteit’ en zo kun je de positie van je site in de zoekresultaten verbeteren.

Vergeet niet om ook je meta titels en meta descriptions te optimaliseren. Dit zijn de eerste dingen die potentiële bezoekers zien in de zoekresultaten. Maak ze aantrekkelijk en informatief, en verwerk je belangrijkste zoekwoorden erin.

Met de Zoekwoordenplanner van Google ontdek je nieuwe zoekwoorden!

Met de gratis extensie van MozBar zie je onder andere in de zoekresultaten wat de Pagina Autoriteit (PA), de Domein Autoriteit (DA), en het aantal links naar die specifieke pagina zijn. Op de zoekresultatenpagina kun je dan jouw eigen scores vergelijken.

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiel om jouw website te bezoeken. Het is dus essentieel om je website te optimaliseren voor mobiele apparaten. Zorg ervoor dat je site responsive is en goed werkt op smartphones en tablets.

Aan de slag met SEO!

Organisch vindbaar met een goede SEO strategie? Dat kun je nu ook zelf. Samengevat: door de juiste zoekwoorden te gebruiken, je content te optimaliseren, technische aspecten te verbeteren (oké , dat kunnen wij natuurlijk voor je doen) en kwalitatieve backlinks te verkrijgen, kun je de concurrentie voorblijven.

Dus, ga aan de slag en verbeter de SEO van je website en vergroot de online zichtbaarheid. Succes! 🚀

Author OnlineMeesters

More posts by OnlineMeesters
Close Menu

© 2023 OnlineMeesters.